Δευτέρα, 3 Αυγούστου 2015

GEORGE QUAINTANCE (1902-1957), a tribute





George Quaintance (1902-1957), αφιέρωμα
Προλεγόμενα
Ο George Quaintance ήταν Αμερικανός ζωγράφος, φωτογράφος, γλύπτης αλλά και χορευτής. Η δουλειά του Quaintance έχει συμβάλει ουσιαστικά στην δημιουργία αυτού που σήμερα αποκαλούμε ομοφυλόφιλη ιδεολογία και κουλτούρα. Σχεδόν σε όλο το ζωγραφικό έργο του Quaintance, συναντάμε μυώδεις άρρενες που περιφέρονται σε μια κλειστή, αντρική θα λέγαμε, κοινότητα. Επιπλέον, το έργο του είχε ουσιαστικά σημαντική επιρροή σε μετέπειτα καλλιτέχνες όπως ο Tom of Filand.
Το έργο του Quaintance άρχισε να γίνεται γνωστό -και αυτό έχει μεγάλο ενδιαφέρον- αρχικά σε ένα εξειδικευμένο κοινό, όταν άρχισε να δημοσιεύει τα αντρικά σώματα που ζωγράφιζε σε περιοδικά με την υποστήριξη του Bob Mizer, εκδότη του Physique Pictorial (1951-1990). Πολλοί πίνακες ζωγραφικής αλλά και φωτογραφίες του Quaintance απεικόνιζαν εξιδανικευμένες ημίγυμνες αντρικές φιγούρες, γεγονός που αποτελούσε ζητούμενο του κοινού τέτοιων περιοδικών, αφού αρκετοί από τους αναγνώστες των εντύπων αυτών ήταν ομοφυλόφιλοι. Ήταν βέβαια η εποχή που το έντονα γυμνασμένο –φουσκωμένο θα λέγαμε- αντρικό σώμα είχε αρχίσει να γίνεται το μακρινό άπιαστο ιδανικό πολλών χιλιάδων ανδρών στην Αμερική της δεκαετίας ’60-’70, και ο Quaintance ουσιαστικά πρόσφερε απλόχερα την εικόνα των ονείρων αυτών των ανδρών με τη δουλειά του.
Στο ζωγραφικό του έργο οι μυώδεις καλοσχηματισμένοι άντρες του Quaintance έχουν ζωγραφιστεί με περισσή επιμέλεια. Κάθε λεπτομέρεια είναι εμφανώς ορατή. Δείχνουν ακέραιοι, άτρωτοι από το χρόνο και τις ασθένειες, να διασκεδάζουν και να χαίρονται τη ζωή. Ονειρική και συνάμα ουτοπική, ουσιαστικά, εικόνα, γέννημα του μυαλού ενός ομοφυλόφιλου καλλιτέχνη.
Σε καμιά περίπτωση δεν μιλάμε για έναν καινοτόμο καλλιτέχνη ή για μια σημαντική ζωγραφική που έχει να προτείνει κάτι καινούργιο στη γραμμή ή στο χρώμα. Νατουραλιστικά με έντονο το ναΐφ στοιχείο και χρησιμοποιώντας αναγεννησιακά στοιχεία, ο Quaintance μας παρουσιάζει τις αντρικές κοινότητές του όπου καλοσχηματισμένοι λαμπεροί νέοι περιφέρονται ανέμελα, ανταλλάσσοντας ερωτικά βλέμματα, υπονοούμενα και χειρονομίες, αδιαφορώντας για οτιδήποτε πέρα από αυτό. Μακάριοι λωτοφάγοι που δείχνουν να τους απασχολεί μονάχα η καλοπέραση. Νάρκισσοι με το εγώ στον υπερθετικό βαθμό, εγκλωβισμένοι σε έναν νοσηρό αυτοερωτισμό. Στο ερώτημα αν οι άντρες αυτοί επικοινωνούν μεταξύ τους, η απάντηση είναι κάθετη. Όχι!!
Αυτό όμως σε καμιά περίπτωση δεν μειώνει την τέχνη του Quaintance, αφού ακριβώς αυτό είναι που τον ενδιαφέρει: Να παρουσιάσει άντρες που ελεύθερα και χωρίς κανέναν ενδοιασμό ερωτοτροπούν μεταξύ τους· άντρες που δεν ντρέπονται για το σώμα τους, δεν φέρουν καμιά ενοχή για τη γυμνότητα τους· άντρες που χαίρονται και είναι περήφανοι γι’ αυτή τους την ομοερωτική προτίμηση.



Γνωρίζοντας τον George Quaintance
Ο George Quaintance γεννήθηκε στη βορειοδυτική Βιρτζίνια, που περιβάλλεται από τα βουνά Blue Ridge, και μεγάλωσε μέσα στη φύση, σε ένα αγρόκτημα κοντά στο Luray που βρίσκεται 90 μίλια δυτικά της Ουάσινγκτον. Από μικρός έδειξε την κλήση και το ταλέντο του στη ζωγραφική και πολλές φορές άφησε άφωνους δασκάλους και συμμαθητές του.
Μέχρι την ηλικία των 18 σπούδασε ζωγραφική και σχέδιο στο Art Students League της Νέας Υόρκης. Να σημειώσουμε ότι εκεί φοίτησαν καλλιτέχνες όπως ο Norman Rockwell και ο Jackson Pollock. Την περίοδο αυτή θα ανακαλύψει και την κλήση του στο χορό. Μια ικανότητα που θα καλλιεργήσει για να ασχοληθεί ως ερμηνευτής νούμερων βαριετέ, αλλά δεν θα λείψουν και ρόλοι του κλασικού μπαλέτου, όπως και του ταγκό.
Στη δεκαετία του 1930 θα ανοίξει μάλιστα κομμωτήριο, ασκώντας το επάγγελμα του κομμωτή, πιθανότατα αναζητώντας λύσεις για τα δικά του αδύναμα, λεπτά μαλλιά και δεν θα αργήσει να κυκλοφορεί με περούκα, αφού τον ενοχλούσε ιδιαίτερα η απώλειά τους.
Σύντομα ο Quaintance θα γίνει ένας από τους πιο περιζήτητους κομμωτές των γυναικών της δεκαετίας του ‘30. Στο πελατολόγιό του συγκαταλέγονται ονόματα όπως αυτά των: Marlene Dietrich, Jeanette MacDonald, Lynne Fontanne και Helen Hayes.
Τα πρώτα του έργα στον τομέα της ζωγραφικής ήταν ανώνυμες διαφημίσεις, αλλά από τα μέσα της δεκαετίας του 1930 είχε αρχίσει να ασχολείται πιο συστηματικά φιλοτεχνώντας εξώφυλλα σε περιοδικά. Αρκετές από αυτές τις εικόνες υπέγραφε συνήθως με το ψευδώνυμο «Geo. Quintana». Μέχρι το 1937 ήταν ο πιο υψηλά αμειβόμενος εικονογράφος, κερδίζοντας περισσότερα από 50.000 δολάρια το χρόνο. Την ίδια περίοδο ασχολήθηκε με την προσωπογραφία, φιλοτεχνώντας πορτρέτα διπλωματών, κυριών της υψηλής κοινωνίας της Ουάσιγκτον, αλλά και φίλων του.
Το 1938, ο Quaintance συνεργάστηκε με τον Victor Garcia, ο οποίος έγινε το μόνιμο μοντέλο του, και ο σύντροφος της ζωής του, αλλά και συνεργάτης των επιχειρήσεών του. Η σχέση του Quaintance με τον Victor, από όσο μπορούμε να γνωρίζουμε από φωτογραφίες και άλλα ντοκουμέντα ήταν μια ανοιχτή ερωτική σχέση που επέτρεπε στον καθένα να ζει και εμπειρίες με άλλους εραστές.
Το 1951, τα έργα του Quaintance με τους μυώδεις άντρες έγιναν οι εικόνες του περιοδικού Physique Pictorial που εκδίδονταν από τον Bob Mizer.
Έχει προηγηθεί η περίοδος κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1940 και στις αρχές του του '50 που παρατηρείται μια έκρηξη στο bodybuilding, με μια παράλληλη λατρεία γι’ αυτό και γενικά για τα πολύ γυμνασμένα σώματα. Πληθώρα περιοδικών κάνει την εμφάνισή της και ο Quaintance δεν θα παραλείψει να αρθρογραφήσει σε αυτά, γύρω από την καινούργια μόδα, αλλά και να φιλοτεχνεί εξώφυλλα για το περιοδικό Your Physique. Δεν θα είναι λίγες οι περιπτώσεις που θα κληθεί ως κριτής σε διαγωνισμούς bodybuilding που τότε αφθονούσαν.
Λόγω των ηθών της εποχής το μέχρι τότε δημοσιευμένο έργο του δεν επέτρεπε την απεικόνιση γεννητικών οργάνων και γενικά δεν είχε την τολμηρότητα που είχε μια μερίδα του έργου του που προωθούνταν για ιδιωτική χρήση. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν συναντάμε την τολμηρότητα που έχει το έργο του Tom of Finland, ο οποίος δεν ξεχνούσε να αναφέρει τον Quaintance σαν μια σημαντική επιρροή, και που ουσιαστικά με το έργο του γκρέμισε πολλά ταμπού και αγκυλώσεις της σεμνότυφης αμερικάνικης κοινωνίας. Να προσθέσουμε εδώ βέβαια και τον Harry Bush, έναν εξαιρετικό και καινοτόμο σχεδιαστή, που με το σπουδαίο έργο του ώθησε δυναμικά την ομοφυλόφιλη κουλτούρα και μάλιστα σε καιρούς πολύ πιο δύσκολους.
Ο George και ο Victor μετακόμισαν σε ένα σπίτι στην Αριζόνα που του έδωσαν το όνομα Rancho Siesta. Εκεί ο Quaintance εγκατέστησε το «Studio Quaintance». Ουσιαστικά επρόκειτο για ένα επιχειρηματικό εγχείρημα για την παραγωγή και προώθηση της τέχνης του, η οποία άρχισε να φετιχοποιεί τη μαχητική εμφάνιση των καουμπόη. Οι πίνακές του θα συνεχίσουν να έχουν για κοινή γραμμή τους μυώδης άντρες, σε παραλλαγές, αλλά τώρα έχουν πάρει το πρόσωπο Μεξικανών, ή των καουμπόηδων που φοράνε τζιν και μπότες.
Το 1953, Quaintance ολοκλήρωσε μια σειρά από τρεις πίνακες με θέμα έναν ταυρομάχο, και συγκεκριμένα τον ταυρομάχο Angel Avila. Έναν μελαμψό Λατίνο που έγινε και ερωμένος του. Μια σχέση που συνεχίστηκε παράλληλα με την σχέση του με τον Victor Garcia. Σε μια επιστολή σε ένα φίλο του με ημερομηνία 27 Απρίλη 1953, ο Quaintance γράφει ότι τα έργα αυτά: «έγιναν μέσα σε αναταραχή, με πολύ πάθος, αλλά και σε συναισθηματική αγωνία».
Πραγματικά μέσα σε αυτό το τρίπτυχο αντανακλάται ουσιαστικά όλη η πορεία του έρωτα, από την παρόρμηση για σωματική ικανοποίηση μέχρι το θάνατο, σαν κατάληξή του. Σίγουρα οι πίνακες αυτοί είναι οι σημαντικότεροι στο έργο του Quaintance.
Μέχρι το 1956, η επιχείρηση «Studio Quaintance» σημείωσε τέτοια επιτυχία που ο Quaintance δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στην ζήτηση της αγοράς για έργα του. Έτσι συχνά αναγκαζόταν να δουλεύει τις νύχτες κάτω από τη λήψη των χαπιών PEP για να παραμένει ξύπνιος.
Ο George Quaintance πέθανε από καρδιακή προσβολή στις 8 Νοεμβρίου 1957, στην ηλικία των πενήντα πέντε ετών.

Πηγές

Στοιχεία για τη σύνταξη της βιογραφίας του George Quaintance αντλήθηκαν από τη μονογραφία Quaintance, εκδόσεις Taschen, 2010.
© κειμένου, gayekfansi.blogspot.gr
© έργων, στις ιδιωτικές συλλογές, τις συλλογές των γκαλερί και των μουσείων όπου ανήκουν.



Εξώφυλλα του περιοδικού Your Physique


The Bandit, 1953


Baths of Ancient Rome


Baths of Ancient Rome (ΙΙ)


Απόλλωνας, λάδι σε καμβά, 1952


Noise in the night, (1951-1952)


Shore Leave


Slave Market


Egyptian Wrestlers, 1952


Βάκχος, 1956


Idyll, 1952


Rainbow Falls, 1954


Havasu Creek, 1948

Kanaka Fisherman, 1940


Kanaka Fisherman (ΙΙ), 1940


Morning in the Desert, 1949


Night in the Desert, 1951


Ο Ορφέας στον Άδη, 1952


Siesta, 1952


Siesta, (detail), 1952


Portrait of Stephen Barclay, 1940


The Pyramid Builders, 1952


Glenn Bishop Tree


Island Boy


Lake Apache


Moonlight


After the Storm


Manolo-1


Navajo


Point Loma


Staurday Night


Sunlit Depths


Thunderhead


The Falconer


Sunrise


Sunset


 
Sunset, (detail)


Υπογραφή του George Quaintance


O George Quaintance ποζάρει μπροστά στο έργο του Havasu Creek


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου